Boktips!!!

Förr slukade jag bok efter bok, men numera blir det inte mycket läsning. Finner aldrig riktigt ro till det och ser hellre på tv/film. Men det betyder inte att jag inte gillar det längre, hittar jag en riktigt bra bok så älskar jag att läsa precis lika mycket som jag gjorde när jag var mindre. Och innan avresan på Arlanda hittade jag en helt  f a n t a s t i s k  bok! Jag kommer sen... heter den och handlar om den fruktansvärda tragedin som drabbade Göteborg den där oktobernatten för 13 år sedan. Diskoteksbranden, där 63 ungdomar miste livet. I boken får man följa Anne-Britt som miste sin då 16-åriga dotter Johanna.

Vi pratade om branden jag och mamma innan jag åkte, kommer inte ihåg varför dock. Så blev snopen och glatt överraskad när jag sprang på boken. Visste inte att den fanns. Eftersom jag bara var sju år när det hände kommer jag i princip inte ihåg någonting och visste heller inte så mycket. Så har knappt kunnat slita mig från boken. Det är den här typen av böcker (och även filmer) som jag gillar bäst. Sådant som berör. Gärna taget ur verkliga livet. Det jag finner så intressant är hur människor agerar när det gäller liv och död, och hur människor överhuvudtaget kan gå vidare efter så fruktansvärda händelser. Hur skulle man själv agera? Det vill man ju såklart aldrig erfara, men tankarna finns där. Är man en sådan människa som överlever till varje pris, eller en sådan som lägger sig ner och dör?

Boken är väldigt bra skriven, väldigt detaljerad så att man som läsare blir ett med händelsen. Nästan som om man själv varit där, sett det med egna ögon. Man riktigt känner den ohyggliga smärtan även om man aldrig kan förstå hur det känns att mista sitt barn. Men den handlar inte bara om sorg. Har gråtit, snorat och snyftat mig igenom boken (trots att jag satt på planet, brydde mig inte ens för att den var så bra!) men boken drar ändå inte ner en. Snarare tvärtom. Man känner livslust, får en insikt om hur skört livet faktiskt är och att man ska ta tillvara på nuet. Känner mig riktigt stärkt efter att ha läst den och det känns bra att nu veta vad som hände. Rekommenderar den här boken starkt! Den är bara ett måste helt enkelt. Läs, lääs, lääääs! Ha näsdukarna inom räckhåll bara.

 


Kommentarer
Postat av: Där jag sätter mina spår

Hej!

Jag vill tacka dig så mycket för de fina orden du skriver om boken! Jag blir verkligen varm om hjärtat. Härligt att du skriver att man känner sig upplyft, får livslust och att den inte bara är sorglig! Kram, Anne-Britt, Johannas mamma.

2011-12-02 @ 17:57:29
URL: http://anne-brittsoderberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0