Kolakakor

Kolakakor ca 25 st
* 100 g smör
* 1 dl socker
* 1 msk vaniljsocker
* 1 msk ljus sirap
* 1 tsk bakpulver
* 2 1/2 dl vetemjöl

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör socker och smör poröst med träsked eller elvispens degkrokar.
3. Blanda ner vaniljsocker, sirap och bakpulver.
4. Tillsätt till sist mjölet - spara lite till utbakningen.
5. Arbeta ihop till en deg på mjölat bakbord.
6. Dela degen i 2 delar och rulla ut till längder.
7. Lägg på smord plåt eller bakplåtspapper och platta till rullarna något.
8. Grädda i ca 15 min och skär dem varma i sneda bitar.

Inte första gången jag lägger upp detta recept men det är ju så himmelskt gott! Och superenkelt. Receptet blir ju bara ca 25 kakor så jag gör alltid dubbel sats. Det går åt vill jag lova. Mycket finare när kakburken blir full också haha.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0