Bella bakar

Hej hej! Mår mycket bättre nu. Tittar på tv och mumsar morotskaka som jag bakade förut. Jag ÄLSKAR morotskaka ^^ Slänger in ett recept som jag fått av farmor, den blir supergod. mycket godare än den vi gör i skolan.

Farmors morotstårta

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk kanel
  • 1 dl matolja
  • ca 3 dl rårivna morötter

 Glasyr

  • 200 g Philadelphiaost
  • 30 g mjukt smör
  • 2 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker

Sätt på ugnen på 175 grader. Riv morötterna (mängden går att variera efter tycke). Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver, vaniljsocker och kanel i en annan bunke. Sila i torrblandningen i smeten, tillsätt olja och morötter. Häll smeten i en väl smord och bröad form med löstagbar botten. Grädda i  mitten av ugnen i ca 35-40 min. Vispa ihop glasyren (viktigt att smöret är mjukt annars blir glasyren full med klumpar). Låt kakan kallna innan du brer på glasyren. Ställ in i kylen en stund sen är det bara att njuta av den underbara tårtan som dessutom är hyfsad "nyttig"! ^^

                     Det ska ju vara ett rejält lager glasyr, eller hur? Mums!



Se upp för mig och min elvisp hahaha ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0