Elle s'appelait Sarah

Åååååååååh så bra den var! Trodde att jag skulle somna eftersom jag var så trött men blinkade inte ens så bra var den!

I nutid får man följa en journalist som skriver en artikel om Vel' d'Hiv, den franska polisens massarresteringen av judiska familjer som ägde rum i juli 1942 i Paris.
Och i dåtid får man följa den lilla judiska flickan Sarahs tragiska öde, som för att rädda sin yngre brors liv låste in honom i en garderob i tron om att de snart skulle få komma hem igen...

SEEEEE DEN!!! Detta är en film man bör se. Otroligt vacker, gripande och skrämmande. Det går bara inte att förstå att detta faktiskt inträffat. Det är verkligen ofattbart hur många människor som mördades, hur många barn som mördades. Men i filmen får man även möta ett fåtal människor som är villiga att riskera sina egna liv för att rädda ett annat. Så lite ljus i mörkret finns det allt.

Nu är det bedtime för mig. Ska upp om fem timmar men det var det lätt värt! Filmerna ska in imorgon (idag) nämligen så hade inte hunnit se klart dem annars. Eller den tredje hann jag inte se men tur att jag hann se denna! 



bildkälla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0