Havrebollar på riktigt

Var helt stört godissugen igår men kände inte för att gå och handla något så istället tog jag på mig förklädet och slängde ihop en sats havrebollar! Det var år och dagar sedan jag bakade sist. Kändes bra, det var rogivande. Gott som fan var det också. Vågar inte ens erkänna antalet som slank ner hehe... Tur att jag hade kört en och en halvtimme på gymmet innan!!
 
Gjorde satsen för 23 st och gjorde lite ändringar i receptet då jag t.ex inte hade tillräckligt med socker, men originalet hittar ni här.
 
Havrebollar    ca 25 st
  • 250 g smör
  • 3 dl socker
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 9 dl havregryn
  • 1,5 - 2 msk kakao
  • 0,9 dl vatten
  • kokosflingor till garnering
Vispa smör, vaniljsocker och socker kraftigt med elvisp (degkrokarna) i ca 5 min. Tillsätt havregryn, kakao och vatten och vispa kraftigt ytterligare 5 min. Ställ därefter smeten kallt en stund så att den stelnar lite. Forma sedan bollar med hjälp av en sked och rulla i kokosflingor. Ät och njut!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0