Kakor!

Bjuder på ett till inlägg eftersom jag varit så dålig i helgen ;) Bakade ju som sagt i lördags, två sorters kakor blev det, skurna chokladkakor och kolakakor. Mycket goda blev dom! Så här kommer recepten, dock osäker på varifrån dom kommer.

Skurna chokladkakor ca 60 st

* 200 g smör
* 2 1/2 dl socker
* 5 dl vetemjöl
* 4 msk kakao
* 1 tsk bakpulver
* 1 tsk vaniljsocker
* 1 ägg

Pensling och garnering
* 1 ägg
* pärlsocker

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla ingredienser till en smidig deg.
Dela degen i 6 delar och forma till rullar.
Lägg rullarna på smord plåt eller bakplåtspapper och platta till rullarna något.
Pensla med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda i ca 15 min och skär dom sedan varma i 2 cm breda, sneda bitar.
 

 Kolakakor ca 25 st

* 100 g smör
* 1 dl socker
* 1 msk vaniljsocker
* 1 msk ljus sirap
* 1 tsk bakpulver
* 2 1/2 dl vetemjöl

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Rör socker och smör poröst.
Blanda ner vaniljsocker, sirap och bakpulver, tillsätt till sist mjölet.
Arbeta ihop till en deg på mjölat bakbord.
Dela degen i 2 delar och rulla ut till längder.
Lägg på smord plåt eller bakplåtspapper och platta till rullarna något.
Grädda i ca 15 min och skär dom varma i sneda bitar.

                                                           Enjoy!



Ett litet tips, eller snarare en uppmaning är att alltid använda bra råvaror när du bakar, t.ex riktigt smör istället för margarin och choklad med högre kakaohalt istället för blockchoklad (ryser jag bara hör ordet blockchoklad!). Det gör stor skillnad ska ni veta. Men nu blir det plugg för min del och kanske några kakor ^^ Hejsvejs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0