Ett försök att laga ett brustet hjärta

Hej hej. Jag var på väg att blogga igår men så knackade Samuel på dörren...
Vi pratade ut och bestämde att det var dags att gå vidare. Lättare sagt än gjort dock. Hur ska man kunna gå vidare när man älskar någon så? Men vi är för olika, så är det bara. Hur hemskt det än är...
Blev hemma idag, mådde skit som ni kanske förstår. Sov till halv tolv sen gick jag ner till centrum. Köpte en BH från H&M (eftersom alla mina är för små ^^), Locobase repair salva (den rekommenderas såhär i vinterkylan) från Apoteket  och lite saker till julbaket. Så när jag kom hem satte jag igång och bakade. Chokladbräck med polkagrisar och kola blev det. Riktigt smarrigt.

Änglakola ca 40 st
2dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl strösocker
50 g smör
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Olja (eller klä med bakplåtsapper) en avlång bakform.
Blanda alla ingredienser förutom vaniljsocker i en kastrull.
Låt sjuda över medelstark värme till 125 grader.
Ta av från värmen och tillsätt vaniljsockret.
Häll upp kolasmeten i formen och låt stelna.
Klipp eller skär sedan kolan i små munsbitar.
Vira in kolorna i smörpapper och klistra på ett änglabokmärke (men det tyckte jag var överkurs idag så det struntade jag i)



Chokladbräck med polkagrisar ca 20 bitar
200 g mörk choklad (men jag tog ljus)
2 tsk matolja
250 g vit choklad
ca 1/2 dl polkagrisar

Gär så här:
Klä en plåt med foliepapper.
Smält den mörka chokladen i en skål över sjudande vattenbad.
Blanda i 1 tsk matolja och rör om.
Häll över den smälta chokladen i plåten.
Vicka lite på plåten så att chokladen rinner ut till ett jämnt lager, ca 3mm tjockt.
Ställ in i kylen så att chokladen stelnar.
Krossa polkagrisarna i en mortel.
Smält den vita chokladen in en skål över sjudande vattenbad.
Blanda i en tsk matolja och rör om.
Häll den vita chokladen över den mörka och vicka på plåten så den vita chokladen rinner ut och täcker den mörka chokladen.
Strö över de krossade polkagrisarna och ställ in i kylen.
Bryt sedan chokladen i bitar, enjoy!



Båda recepten är tagna ur Vinterns söta av Lisa Eisenman Frisk och Monica Eisenman, helt underbar bok!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0