Blåbärspaj

Har varit så himla sugen på paj de senaste dagarna. Så idag bestämde jag mig för att baka det, blev inte så mycket bak i skolan nämligen och så skulle vi fira mamma idag. Så det passade bra. Här kommer ett recpet på pajen.

Smulpaj  
4 dl vetemjöl
5-6 msk socker
150 g smör

Fyllning
500 g frukt eller bär (färska eller otinade djupfrysta)

Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda vetemjöl och socker. Arbeta in i matfettet till en smulig massa. Kärna och skala frukten eller ta fram bären och blanda dem med lite potatismjöl och socker. Lägg i en smord (behövs ej om du använder bär) ungssäkerform.
Strö över smulpajdegen. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter. Låt svalna en stund, servera sedan med marsánsås eller vaniljglass.

Receptet kommer från en gammal "Rutiga kokboken", men jag har dubblat smulpajen för det blir så mycket godare då^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0