My point of view

Godmorgon (eller förmiddag?). Sov till kvart i tio idag och det var såå skönt. Äntligen sovmorgon. Ledig idag på grund av att treorna tar studenten. Vill också! Något annat jag vill är att byta skola (tror jag i alla fall). I början var det rent av roligt att gå till skolan. Men nu har jag insett vilken otroligt dålig oseriös skola jag går på. Enskede Gårds Gymnasium rekommenderar jag INTE till er som vill plugga och få ut någonting av er utbildning. Tyvärr är det ju det den enda skolan i Stockholm som har bageri/konditori linjen. Men jag är inte säker på vad jag vill längre. Jag som alltid vetat precis hur jag vill ha det, vet plötsligt inte alls vad jag vill göra med mitt liv. Det skrämmer mig något så fruktansvärt. Om några dagar har jag gått ut ettan. Det börjar bli bråttom att bestämma sig. Men vad vill jag? Vad vill jag bli när jag blir stor? Vilka skolor är bra, har bra lärare osv? Min skola har inte bra lärare. Visst finns det enstaka som är bra. Men en del är inte ens utbildade lärare. En lärare vi har beter sig som en liten skitunge rent ut sagt. I början tänkte jag "gud vilken bra lärare,han älskar sitt jobb och intresserar sig för eleverna". Men min åsikt om honom har ändras totalt. Han behandlar elever orättvist. Han spanar in frisörelevernas rumpor och säger "sådana gjordes inte på min tid". Vilken seriös lärare säger något sådant till sina elever?! Och enda sedan han fick sparken (TACK OCH LOV!) har han betett sig för jävligt. Han har låtit det gå ut över oss och bara börjat skita i alla regler. Vilket man absolut inte kan göra i det yrket. Jag blir så förbannad. Och ledsen. Jag vet att man inte ska låta sådant förstöra för en, men han har faktiskt gjort så att jag till stor del tappat lusten att fortsätta denna utbildning. Även andra lärare har gjort det. De låter eleverna leka runt och flamsa och skrika på letkionerna! Vissa säger inte ens till. Och de som gör det är alldeles för snälla. Vad har hänt med lärarna? Varför låter de elverna bete sig så här? De sköter inte sitt arbete att lära eleverna något. Och vi som faktiskt är där för att lära oss och plugga vi blir som spöken som ingen bryr sig om. Lärarna lägger knappt märke till en och bryr sig inte om att man kanske behöver lugn och ro för att kunna sköta skolan (detta gäller som sagt inte alla lärare). Det ska vara lugnt och tyst i ett klassrum om man inte håller på och diskuterar. Det är bara så det ska vara. 
Gymnasiet är ingen lekplats. Punkt slut.

Kommentarer
Postat av: sanna

På gymnasiet gäller eget ansvar, läranas ansvar är att ge eleverna kunskap och tillräckligt med material (låna ut) för att de ska klara sin skolgång, alltså Undervisa (!). Det är inte deras jobb att vara dagisfröknar/poliser.

Om du har problem/särskilda behov med skolan/kamrater kan du ta upp det med evt kurator eller handledare/mentor.

Under lektionstid så får lärare såklart inte säga såna saker, men om han har rast eller liknande så får den det även om det är otrevligt.

Det är dags att komma ut i vuxenlivet. Du verkar tillräckligt gammal att ta hand om dig själv, på gymnasiet kan du inte förlita dig på att vänner/familj ska göra ditt jobb.

Eget ansvar...

2008-06-05 @ 17:16:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0